Fie ca esti angajata sau lucrezi pe cont propriu, clientii sunt un reper foarte bun.
Ai clienti, ai incasari.
Ai incasari, ai venit.
Ai venit, ai asigurate cheltuielile, salariul.
Pe cat de "bun" clientul, pe atat de bun venitul.
Si profitul.
Apropo, "profit" nu este un cuvant "murdar", "imoral", "gresit".
Din pacate, noi romanii avem o reprezentare negativa privind profitul.
Pentru ca sunt nenumarate exemple prin care acest castig s-a facut prin modalitati ilicite, imorale, lipsite de integritate.
S-a PROFITAT.
Nici cuvantul in sine nu ajuta prea mult.
Care este etimologia cuvantului?
Provine din latinescul "proficere",care înseamnă a produce ceva în avans, care astfel duce la progres.
Deci este un beneficiu pe care cineva il aduce societatii, iar profitul este recompensa, plata.
Pe cand "a profita", inseamna a urmari un castig personal, fara sa tina cont de interesele altora.
Asadar, clientii tai iti aduc profit sau profita?
Din munca ta, ai suficiente venituri incat sa iti acoperi cheltuielile?
Apoi sa iti ramana bani pe care sa ii investesti in traininguri, dezvoltarea ta personala, hobby-urile tale?
Cand ai profit, ai si o satisfactie profesionala.
Inseamna ca lucrezi cu drag, fara grija zilei de maine.
Iti permiti sa investesti in tine si in afacerea ta.
Inseamna ca ai clienti "buni" care iti apreciaza munca.
Desi de multe ori suntem atat de absorbite in munca noastra de zi cu zi, incat nu mai vedem imaginea de ansamblu.
Serviciu dupa serviciu, client dupa client, la sfarsit salariul sau plata cheltuielilor, iar caruselul continua (cu mai mult sau mai putin stres).
Suntem atat de dornice de a multumi fiecare client, incat pierdem din vedere ca societatea a depasit stadiul de "Clientul nostru, stapanul nostru."
Acum clientul poate renunta foarte usor la serviciile unei cosmeticiene, dar cumva, cosmeticiana nu poate renunta atat de usor la banii clientului.
Chiar daca sunt mai putini, chiar daca vin la pachet cu pretentii exagerate, stres si lipsa totala de apreciere.
Avem o frica atat de mare de a pierde clientii, incat ii lasam de profite. De munca noastra si, in consecinta, de noi si de viata noastra.
Pentru ca nu stim cum altfel ar putea fi. "Clientul nostru, stapanul nostru".
Si daca ne pleaca "stapanul", "sluga" cum supravietuieste?
Par niste cuvinte dure, dar nu vreau sa jignesc pe nimeni. "Sluga" este din acelasi limbaj ca si "stapan", doar ca primul pare "umilitor", pe cand celalalt pare "cu putere". Nimeni nu vrea asocierea primului cuvant, pe cand cel de-al doilea este mult mai "ravnit".
De fapt, este un dezechilibru in amandoua.
Nu ar trebui sa avem putere asupra cuiva, asa cum nici nu ar trebui sa dam puterea altcuiva.
Nu ar trebui sa fim nici stapanul, nici sluga nimanui.
Suntem egali, avem drepturi si obligatii ca toata lumea.
Cu toate acestea, clientii tai se simt mai "indreptatiti", doar pentru ca ei sunt cei care dau "banul"?
Sunt pe o pozitie de "superioritate", isi permit sa nu vina la programari, sa se planga de preturi, sa intarzie si nu admit sa plateasca pentru greselile lor? (vin mai tarziu, dar vor serviciul complet. platesc mai putin, dar vor o calitate la fel de buna. anuleaza programarea,dar nu se simt datori cu ceva, chiar daca tu ai pierdut un alt client intre timp.)
Profita cumva de faptul ca sunt clienti? Ca au "banul"?
Iar noi ii lasam. Pentru ca nu stim cum altfel sa procedam.
Noi stim una si buna: a venit clientul, trebuie multumit pana la capat. Suportam orice e de suportat, doar sa fie clientul multumit.
E o linie foarte subtire intre "serviabilitate" si "slugarnicie".
Intre "integritate" si "ipocrizie".
Poti fi serviabil si integru, avand in acelasi timp incredere in sine si autoritate. Mai ales, avand respect pentru persoana din fata ta, care acum iti este client.
Normal ca este in interesul nostru sa fie multumit. Sa ii indeplinim toate dorintele.
Dar sa facem asta la cel mai inalt nivel, pastrandu-ne puterea personala, e nevoie sa lucram mai intai cu noi.
Si nu ma refer aici la a ne face singure servicii de cosmetica :), ci la a privi mai atent si cu sinceritate inauntrul nostru.
Noi cat de buni clienti suntem, la randul nostru?
Un idicator foarte bun al calitatii clientilor nostri sta in modul in care ne comportam noi ca si clienti.
Cum suntem fata de furnizorii nostri de servicii si produse? "Sluga", "Stapan" sau "Partener"?
Acceptam toate conditiile, ne lasam pagubiti pentru ca nu avem incotro sau apelam la puterea personala de stabili conditii avantajoase pentru ambele parti. Iar daca nu e posibil,de a renunta la colaborare?
Sau suntem uneori in extrema cealalta, pretinzand "marea cu sarea", doar pentru ca suntem clienti, avem "banul" si e in interesul lor sa vanda?
Ori suntem parteneri, constienti de valoarea fiecaruia si suntem dispusi sa platim ce e de platit si sa apreciem beneficiile primite?
Probabil credem ca suntem foarte corecti si ca suntem clienti foarte buni.
Dar stii ce?
Tot la fel gandesc si clientii tai care profita.
Daca ii intrebi, se vad foarte indreptatiti in comportamentul lor si nu considera ca ti-au produs vreo paguba, din contra, spun ca ti-au dat bani. Sau ca iti vor da bani.
Ati auzit vreodata fraze precum (eu da) :
"Si ce daca nu am venit la programare? Oricum salonul castiga pe termen lung, din serviciile viitoare pe care mi le fac."
Toti se cred "clienti buni" si chiar reactioneaza agresiv daca le spui altfel. Tot tu esti cel "vinovat".
De fapt, ai nevoie de maturitate emotionala si intelegere pentru a-ti da seama ce inseamna sa fii un client bun, un partener bun.
De sinceritate fata de propria persoana.
Gandeste-te bine:
Crezi sau nu, comportamentul tau se reflecta si in comportamentul clientilor tai.
Daca accepti atitudini abuzive din partea clientilor, cedezi de frica sa nu ii pierzi, ti se pare normal sa te comporti la fel in relatie cu furnizorii tai.
Ai credinta ca ei vor sa isi pastreze clientii la fel de mult cat vrei tu si sunt dispusi sa faca aceleasi compromisuri pe care le faci tu la randul tau cu clientii tai.
Vei vedea ca daca esti dispusa sa vezi valoarea a ceea ce ti se ofera, vei putea transmite valoarea clientilor tai.
Daca esti dispusa sa platesti pretul, vei avea curajul sa ceri pretul corect la randul tau.
Daca vei continua sa ramai un client bun (un partener bun), vei avea increderea ca poti pastra si atrage clientii buni. Nu iti va mai fi teama ca ii pierzi.
Ii vei pierde doar pe cei care nu apreciaza munca ta, care nici nu sunt dispusi sa plateasca pretul corect si care iti produc pagube pe termen lung (stres,anularea programarilor,vanarea de oferte, insistenta in a face programarea dar lipsa de fidelitate in acelasi timp etc.).
De undeva schimbarea trebuie sa inceapa.
Dar nu te astepta de la clientii tai. Incepe mai intai cu tine.
Restul va urma firesc.
Autor: Irina Gârdea
Ajuta-ne sa promovam servicii igienice in saloane.
Te vom promova la randul nostru catre clienti.
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.